کتابخانه های عمومی شهرستان دلگان

جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند.(مقام معظم رهبری)

کتابخانه های عمومی شهرستان دلگان

جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند.(مقام معظم رهبری)



معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نخستین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» را در سال ۱۳۹۶ معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، کتاب‌های «بغض در نواحی لبخند» نوشته محمدرضا ترکی، «تحصیلات با طعم شکلات» نوشته ابوالفضل ابراهیمی، «سه کاهن» نوشته مجید قیصری، «سیری در نهج‌البلاغه» نوشته مرتضی مطهری را برای طرح کتاب‌خوان ماه ویژه فرودین ۱۳۹۶ معرفی کرد که در ادامه می خوانید. غض در نواحی لبخند (مجموعه شعر ۱۳۸۹-۱۳۹)
نوشته محمدرضا ترکی
انتشارات هنر رسانه اردیبهشت
۱۱۲ صفحه


کتاب «بغض در نواحی لبخند» مجموعه شعری از یکی از شاعران و محققان موفق در حوزه ادبیات است. شعر محمدرضا ترکی، شعری است که بن‌مایه‌های طنز در آن به چشم می‌خورد. شعرهای او بوی حکمت می‌دهد و از آرایه‌های ادبی سرشار است. «فصل فاصله‌ها»، «هنوز اول عشق است» و «خاکستر آینه» نیز تاکنون از همین شاعر منتشر شده است.

بیشتر آثار این مجموعه، در قالب غزل است؛ اما برخی از اشعار نیز در قالب‌های نو، رباعی و سپید سروده شده‌اند. شعرها چه در قالب کهن و چه در قالب شعر نو، درباره مسائل عاطفی با مضامین تغزلی، یا اجتماعی و گاه فلسفی سروده شده است.

بخشی از شعرهای این مجموعه، به موضوع جنگ و دفاع مقدس پرداخته و شاید معنای بغض در عنوان این مجموعه شعر نیز به همین آثار برمی‌گردد. شعر «دریا قلی»، پیرامون شهید دریاقلی دلاوری که با حماسه بی‌نظیرش در کوی ذوالفقاری آبادان، این شهر را از سقوط نجات داد، شعر «حدیث غربت» در مدح ننه‌علی، مادر پیر و دل‌شکسته‌ای که سال‌های دراز در گوشه بهشت‌زهرا (س)، در بیت‌الاحزانی که در کنار مزار شهیدش ساخته بود می‌زیست و اشعار دیگری مانند «هنوز»، «نشانی» و «مرخصی» ازاین‌دست اشعار به شمار می‌روند. چشم‌انتظاری مادران شهدا، در اشعار محمدرضا ترکی موردتوجه خاص قرار گرفته است. شاعر، گلایه‌هایی نیز از زمانه حاضر دارد و در بعضی اشعار هم به‌خوبی به مفهوم انتظار می‌پردازد.


تحصیلات با طعم شکلات: راهکارهای افزایش مطالعه
نوشته ابوالفضل ابراهیمی
انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره(
۶۲ صفحه



هدف این کتاب بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت افزایش انگیزش تحصیل است. درواقع مؤلف برای پاسخ به پرسش‌های دانشجویان و طلاب در زمینه موفقیت تحصیلی به بسط و توضیح پیشنهاداتی پرداخته است. با توجه به اینکه توصیه‌های کاربردی نیازمند پشتوانه نظری است؛ لذا ابتدا بخش‌های نظری مربوط توضیح داده‌شده و به دنبال آن کاربست‌های آن آمده است.

کتاب به لحاظ محتوایی به سه بخش تقسیم شده ‌است. قسمت ابتدایی کتاب، به توضیح مفهوم انگیزش و رویکردهای مختلف نظری به این موضوع می‌پردازد؛ سه بخش اصلی کتاب با توجه به زمان یادگیری یعنی آغاز، طول دوره و پایان یادگیری تفکیک شده‌ است. در هر یک از فصل‌ها عوامل مختص به زمان یادگیری مربوط ارائه می‌شود؛ بدین‌صورت که هر عامل جداگانه طرح می‌شود و راهکارهای عملی همان عامل نیز به‌دنبال آن می‌آید.

با توجه به مباحث مطرح‌شده، مخاطب این کتاب تنها دانشجویان و طلاب نخواهند بود؛ بلکه دانش‌آموزان دبیرستان نیز می‌توانند مطالب این کتاب را در جهت موفقیت تحصیلی به‌کارگیرند. اولیا و مشاورین مقاطع دبیرستان هم از مخاطبان فعال کتاب محسوب می‌شوند که می‌توانند نکات کاربردی کتاب را در برنامه‌ریزی تحصیلی دانش‌آموزان به‌کارگیرند و در موفقیت آنان تأثیر چشم‌گیری بگذارند.


سه کاهن
نوشته مجید قیصری
انتشارات عصر داستان
۱۸۴ صفحه


«سه‌کاهن» نمونه موفقی از یک داستان خوب و پرکشش با پرداخت مناسب و شخصیت‌پردازی مطلوب در حوزه ادبیات دینی است که روایتی یک‌روزه از زندگی پیامبر اسلام (ص) را به خواننده عرضه می‌کند.

داستان این کتاب، به دوران کودکی پیامبر (ع) و زندگی ایشان نزد دایه‌شان حلیمه بازمی‌گردد؛ متن کتاب، ادبی و پراحساس است؛ با جملات کوتاه و توصیفات روان نویسنده باعث می‌شود به جزئیاتی توجه کند که روایت او را شیرین و خواندنی می‌سازد. او بخش‌های هیجان‌انگیز داستان را با ظرافت‌های خاصی نقل می‌کند که تأثیر ویژه‌ای بر مخاطب می‌گذارد.

مجید قیصری، داستان «سه‌کاهن» را هم مانند داستان دیگرش، «شمّاس شامی»، از دل منتهی‌الآمال شیخ عباس قمی بیرون کشیده و ایده آن را از دل روایت‌های ناب این کتاب به دست آورده است

مهم‌ترین ویژگی کتاب «سه‌کاهن»، پردازش داستانی خوب و ایجاد تعلیق‌های پرکشش در آن است که آن را به یک فیلم سینمایی جذاب شبیه می‌کند.


سیری در نهج‌البلاغه
نوشته مرتضی مطهری
انتشارات صدرا
۳۱۶ صفحه




این اثر شهید مطهری به‌جرئت یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در موضوع نهج‌البلاغه برای عموم نگاشته شده و می‌تواند تا حدی راه را برای ورود به دریای بی‌کران معارف نهج‌البلاغه برای علاقه‌مندان بگشاید. جامع‌نگری کم‌نظیر شهید مطهری در برشمردن اجزای مختلف کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مجموعه گران‌سنگ نهج‌البلاغه و مرتبط کردن آن با موضوعات و مسائل اساسی امروزی بشر، آن‌هم با نثر روان و شیرین استاد، از نکات برجسته کتاب محسوب می‌شود.

مختصر بودن هر یک از مباحث، کاربردی و متنوع بودن موضوعات انتخاب‌شده، پاسخ‌گویی به برخی از مهم‌ترین شبهات و پرسش‌های مبتلابه در بین عموم در خصوص برخی گزاره‌های دینی؛ تبیین مهم‌ترین مؤلفه‌های اسلام ناب، برگرفته از بیانات امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه و تلاش قابل‌تقدیر استاد مطهری برای استخراج سیره و سبک‌زندگی موحدانه بر طبق بیانات آن حضرت در نهج‌البلاغه از دیگر مزیت‌های این کتاب محسوب می‌شود.

عناوین برخی از مهم‌ترین مباحث کتاب عبارت است از: توحید و ماوراءالطبیعه؛ ارزش تعقل؛ ذات و صفات پروردگار؛ سلوک و عبادت؛ حکومت و عدالت؛ حقوق مردم در حکومت الهی؛ اهل‌بیت و خلافت؛ موعظه و حکمت؛ حقیقت تقوا و آثار آن؛ حقیقت زهد و آثار آن و زهد اسلامی و رهبانیت مسیحی؛ ‌ دنیا و دنیاپرستی؛ رابطه انسان و جهان؛ وابستگی‌ها و آزادگی‌ها؛ خودزیانی و خودفراموشی و...

گفتنی است، کتاب‌های طرح کتاب‌خوان ماه از ابتدای سال ۱۳۹۵ از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری (دام‌ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه معرفی می‌شود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۸
خانم بامری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی